Mgr. Bc. Štěpán Štarha

Partner
CV
Projekty
Ocenění a média
E-mail
stepan.starha@havelpartners.sk
Právní specializace
Podnikatelské obory

Štěpán Štarha se specializuje na oblast práva informačních systémů a telekomunikací, práva duševního a průmyslového vlastnictví, ochrany osobních údajů, smluvního práva a na mezinárodní právo soukromé. Primárně se přitom zaměřuje na právní aspekty tvorby a používání děl chráněných autorským právem, právní aspekty implementace informačních systémů a na licencování počítačových programů. V této oblasti je aktivně činný i v rámci přednáškové činnosti.

V oblasti práva duševního a průmyslového vlastnictví se zaměřuje mimo jiné na otázku transferu technologií, včetně transferu technologií ve vědě a výzkumu, a na ochranu ochranných známek a průmyslových vzorů.

Štěpán se v naší kanceláři podílel od roku 2010 na všech hlavních transakcích v oblasti informačních technologií, poskytoval poradenství řadě soukromých společností, včetně největších bank, ale také orgánům veřejné správy ohledně implementace klíčových informačních systémů. Stejně tak poskytoval poradenství největším softwarovým společnostem při řešení komplexních sporů týkajících se informačních technologií.

Právní poradenství poskytuje na Slovensku, kde působí jako usazený evropský advokát, ale také v České republice. Vedle členství v české a slovenské advokátní komoře je též členem AIJA – International Association of Young Lawyers.

Štěpán vystudoval kromě Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně také její Ekonomicko-správní fakultu. Zahraniční zkušenosti pak získal na John Marshall Law School v Chicagu.

V naší advokátní kanceláři pracuje od roku 2009, kdy nejdříve působil v Praze a Brně. Partnerem kanceláře se spoluzodpovědností za vedení bratislavské kanceláře je od roku 2018.

Členství v profesních sdruženích

Česká advokátní komora
Slovenská advokátní komora
AIJA – International Association of Young Lawyers

Jazyky
český, slovenský, anglický
Vzdělání
  • Masarykova univerzita, Právnická fakulta, Brno (2010), titul Mgr.
  • Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, Brno (2009) titul Bc.
  • John Marshall Law School, Chicago, USA (2009), stipendijní studijní pobyt
  • poradenství nadnárodní společnosti zabývající se implementací informačních systémů ve věci smluvních vztahů se státními orgány České republiky
  • poradenství světovému výrobci obuvi ve věcech ochrany práv k průmyslovému vlastnictví, a to zejména vymáhání práv z průmyslových vzorů a ochranných známek
  • poradenství českým společnostem v otázkách smluvních vztahů k informačním systémům a počítačovým programům
  • zastupování strojírenské společnosti v mezinárodní arbitráži týkající se smlouvy o rezervaci výrobní kapacity
  • poradenství poskytovateli podpory z veřejných zdrojů ve věci podpory výzkumu, vývoje a inovací
  • poradenství nadnárodní společnosti zabývající se implementací informačních systému ve věci lokalizace smluv pro české právní prostředí
  • poradenství při transferu technologií významnému světovému výrobci v oblasti zbrojního průmyslu
Články - Rubriky
O CO SE JEDNÁ? Duální distribuce je distribučním systémem, v němž dodavatel prodává zboží nebo služby jak samostatně, tak prostřednictvím nezávislých distributorů. V takovém systému dodavatel svým distributorům přímo konkuruje. Jako příklad si můžeme uvést situaci, v níž výrobce značkového oblečení provozuje vlastní butiky a zároveň dodává své zboží ostatním maloobchodním prodejcům, kteří jej rovněž prodávají koncovým […]
O CO SE JEDNÁ? Pojmy „aktivní prodej” a „pasivní prodej” jsou neodmyslitelně spojeny se soutěžní regulací vertikálních dohod. Aktivní prodej spočívá v tom, že distributor cíleně oslovuje určité skupiny zákazníků nebo své prodejní úsilí zaměřuje na konkrétní území. Pasivní prodej je naopak reakcí na nevyžádanou poptávku zákazníků, na které se distributor vůbec nezaměřoval. Nařízení o blokových […]
O CO SE JEDNÁ? Pojmy „aktivní prodej” a „pasivní prodej” jsou nedílnou součástí problematiky vertikálních dohod. Aktivní prodej spočívá v tom, že distributor cíleně oslovuje určité skupiny zákazníků nebo své prodejní úsilí zaměřuje na konkrétní území. Pasivní prodej je naopak reakcí na nevyžádanou poptávku zákazníků, na které se distributor vůbec nezaměřoval. O aktivní prodej se jedná […]
O CO SE JEDNÁ? Úplný zákaz prodeje prostřednictvím internetu představuje tvrdé omezení soutěže, které nemůže těžit z výhod vyplývajících z blokové výjimky (VBER). Omezování on‑line prodejů je proto pod drobnohledem Komise a vnitrostátních soutěžních úřadů. Soutěžitelé nicméně musí přistupovat opatrně i k pouhému omezování on-line prodeje. Tak například v rámci selektivního distribučního systému mohou sice dodavatelé stanovit podmínky, […]
O co se jedná? V rámci dohod o stanovení dvojích cen dodavatel účtuje kupujícímu za stejný produkt různé velkoobchodní ceny podle toho, zda má být zboží dále prodáváno on-line nebo v kamenných prodejnách. Dohody o dvojích cenách nemusí vždy představovat omezení hospodářské soutěže. Pokud však tímto způsobem dochází k znevýhodnění on-line prodejů, lze protisoutěžní povahu takových dohod […]
O co se jedná? Některé druhy vertikálních omezení mají s velkou pravděpodobností za následek narušení hospodářské soutěže, neboť téměř vždy způsobují spotřebitelům újmu. Jedná se o tzv. tvrdá omezení, na která se nevztahuje bloková výjimka (VBER) a která často porušují zákaz protisoutěžních dohod. Tím nejběžnějším tvrdým omezením, kterému soutěžní úřady věnují velkou pozornost, je stanovování cen pro další […]
O CO SE JEDNÁ? Vertikální dohody často obsahují řadu omezujících ustanovení, která upravují různé otázky dodavatelsko-odběratelských vztahů. Některá ustanovení však v distribučních dohodách nelze vůbec sjednávat, neboť jsou ve většině případů v rozporu se soutěžním právem. Jejich důsledkem je totiž nepřípustné narušení hospodářské soutěže. Taková ustanovení se obvykle označují jako „tvrdá omezení“. Pokud distribuční dohoda obsahuje tvrdé omezení, nemůže […]
O co se jedná? Dodavatelé svým distributorům často odhalují své know-how. Pochopitelně nechtějí, aby se toto know‑how dostalo do rukou jejich konkurentů. Zvlášť naléhavý je tento problém v období krátce po ukončení distribuční dohody. Ex-distributor totiž pravděpodobně naváže spolupráci s jiným dodavatelem, a know-how tedy touto cestou může uniknout ke konkurenci. Distribuční dohody proto mohou obsahovat tzv. […]

BUĎTE STÁLE V OBRAZE

Odebírat
Vyplňte svůj e-mail a my Vám budeme zasílat pravidelné informace ze světa práva a podnikání.

Kontaktujte nás

Copyright © 2025 HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
cross