Rozhovor s Ivanem Rámešem o novele zákona o ochranných známkách

Autor: Ivan Rámeš   

Zdroj: ČT24, Týden v justici (31. 3. 2019) 

Michal FILA, moderátor
Systém ochranných známek v Česku zažívá po 15 letech významnou změnu. Od ledna účinná novela mimo jiné reaguje na změny, které se na trhu odehrály v důsledku nástupu nových technologií. Téma pro kolegu Vojtěcha Bartoše a jeho hosta v rubrice Ptám se.

Vojtěch BARTOŠ
Přišla do ČR revoluce v ochraně práv z ochranných známek? Na to se ptám advokáta a experta na právo duševního vlastnictví Ivana Rámeše. Dobrý večer.

Ivan RÁMEŠ, advokát
Dobrý večer.

Vojtěch BARTOŠ
Tak, zasáhla Českou republikou známkoprávní tsunami?

Ivan RÁMEŠ, advokát
Neřekl bych tsunami, řekl bych středně silným vlnobitím. Je pravda, že změna je významná, zákon se mění po 15 letech významněji. Mění se řada paragrafů a je tam spousta novinek. To je pravda.

Vojtěch BARTOŠ
Jaké jsou účely nebo jaký je účel těchto změn?

Ivan RÁMEŠ, advokát
Víte, hlavním důvodem je sladění české právní úpravy s tou evropskou. Současně to koresponduje s tím, že se nám vyvíjí společnost a technika. Vemte si, že v mnoha posledních desetiletích bylo možné registrovat jen ochranné známky, které měly buď slovní podobu, anebo obrázkovou podobu. Po novele je možné chránit známky holografické, pohybové a zvukové.

Vojtěch BARTOŠ
Na koho bude mít novela největší dopad?

Ivan RÁMEŠ, advokát
No, největší dopad, když nepočítám advokáty a patentové zástupce, kteří se budou muset naučit novou právní úpravu, tak to samozřejmě vlastníci ochranných známek, protože na ně dopadá nově celá řada
povinností. Já bych tady zmínil bych zejména jednu, kterou, já osobně považuji za podstatnou, a to je to, že dříve pokud si chtěl někdo třetí zaregistrovat ochrannou známku, která byla identická s již nějakou starší zapsanou ochrannou známkou, tak to nešlo. Protože úřad z úřední povinnosti tady tuhle známku zamítl. Naopak po novele toto neplatí, ochranná známka bude úřadem v podstatě připuštěna, pak bude na majitelích starších ochranných známek, aby se proti tomu sami nějak aktivně bránili.

Vojtěch BARTOŠ
To vypadá na podstatnou změnu v postavení vlastníků ochranných známek. Je to tak?

Ivan RÁMEŠ, advokát
Je to tak, už v tuto chvíli, přestože novela je účinná krátce, registruju poměrně zvýšenou poptávku celé řady vlastníků ochranných známek po takzvaném monitoringu. Protože není v silách jednotlivce uhlídat, jestli si někdo třetí neregistruje identickou ochrannou známku, jako už někdo má před tím. Proto existují specializované softwary a specializované služby, které vlastně tady tuhle poměrně náročnou manuální činnost dělají softwarově.

Vojtěch BARTOŠ
To znamená, že se zdá, že ta novela má už poměrně konkrétní praktické dopady v každodenní realitě?

Ivan RÁMEŠ, advokát
Velmi těžko hodnotit, protože těch změn je skutečně celá řada, ale tady tu, kterou jsem zmiňoval, tak ta je taková nejpalčivější a řekl bych, že je vidět už nyní.

Vojtěch BARTOŠ
Očekáváte výrazný nárůst počtu zapsaných ochranných známek v důsledku této novely?

Ivan RÁMEŠ, advokát
Počet přihlašovaných ochranných známek přihlašovaných, řekl bych, v posledních 10 letech celkem stagnuje, aspoň pokud se bavíme o České republice. Mám podle statistiky mám pocit, že kolem 8 - 9 tisíc ochranných známek se přihlásí každý rok a ten počet zůstává více méně konstantní, ale dá se čekat, že po novele by ten nárůst mohl být rapidnější právě z toho důvodu, že řada podnikatelů si bude chtít chránit kupříkladu své znělky, nějaké své animace specifické a tak dále. Takže já osobně si myslím, že nárůst by tam mohl být v jednotkách procent.

Vojtěch BARTOŠ
Poprosím vás stručně. Má vůbec tento údaj o počtu přihlašovaných známek vypovídá něco o reálné ekonomice?

Ivan RÁMEŠ, advokát
Řekl bych, že ano, protože obecně platí, že čím více ochranných známek a čím více patentů, tím více se ekonomice dané země daří.

Vojtěch BARTOŠ
Děkuju vám za váš názor. Na shledanou.

Ivan RÁMEŠ, advokát
Na shledanou, děkuju. 

 
Aktuální informace
více ...
Copyright © 2011 - 2019 HAVEL & PARTNERS s.r.o. | website by Red Knight s.r.o.
popup